Klumme: Uden købmandskab går det slet ikke
Der er hos mange en ide om, at hvis man blot er stor nok kan man gøre som man vil, men det holder heldigvis ikke stik.
Verdens største detailhandelsvirksomhed - Walmart - havde en ledelse, der troede, at de bare kunne løbe Tyskland over ende fordi de var de største i USA.
De tog katastrofalt fejl.
XXL Sport fra Norge troede, de kunne løbe Danmark over ende, fordi de havde mange butikker i Norge og Sverige.
De tog katastrofalt fejl.
Den norske herretøjskæde Dresman troede de kunne løbe Danmark over ende med smarte slogans.
De tog katastrofalt fejl.
De var store og havde succes - hvad gik galt?
Bruno Christensen
- Bruno Christensen har over 60 års erfaring fra detail- og dagligvarebranchen.
- Han har en konsulentuddannelse gennem Danmarks Erhvervsfond og har igennem flere år været ansat i De Samvirkende Købmandsforeninger.
- Han har i løbet af 1990'erne og 2000'erne stiftet både Detailhandels Promotion, det internationale netværk The Ebeltoft Group samt analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia.
Kilde: www.brunochristensen.com
Uovervindelighed
Min analyse er, at de - og med dem mange andre kæder - tror på egen uovervindelighed, og ser bort fra kultur og ydmyghed.
Købmandskabets grundpiller hviler netop på en forståelse for den kultur, der er på markedet, samt en ydmyghed overfor forbrugerne og de konkurrenter, som man møder.
Sam Walton havde været død i seks år, da den nye ledelse i Walmart troede, de kunne vælte det tyske marked.
Havde man i ledelsen hos Walmart tænkt nærmere over, hvad det var, Sam Walton altid sagde, så var det aldrig sket: ”Den dag vi begynder at betragte os selv som en stor koncern, så bliver afstanden til vore kunder for stor, og så taber vi. Husk vi er kun en samling butikker”.
Heldigvis har vi masser af gode danske købmænd, der både udviser ydmyghed, og som evner at holde begge ben på jorden, selvom succesen er åbenlys.
Urmager M.C. Mortensen på hovedgaden i Herning er blandt Skandinaviens største Rolex forhandlere.
Slagter Jens Munck, Skagen, gjorde sit navn til et nationalt brand.
Møbelhandler Erling Christensen, Sindal, har skabt én af Danmarks største møbel- og interiørbutikker.
Brian Reenberg har på få år gjort Billigblomst til en gigant på blomstermarkedet.
Torben Mouritsen åbnede i 2013 den første Normal-discount i Silkeborg, og i dag er kæden Skandinaviens hurtigst voksende
Og så er der naturligvis både Lars Larsen og Holch Povlsen-familien m.fl.
Alt i alt opmuntrende historier om danske detaillister, der ved hvad det vil sige at være dygtige købmænd.
Det gode købmandskab sejrer altid uden hensyn til størrelse eller beliggenhed.
Tidligere klummer på RetailNews
- Sproget er lige så vigtigt som produktet i e-commerce - Frederik Riskær Pedersen, adm. direktør i EasyTranslate
- Hjælp, jeg er leder i et startup - Mads Andreas Olesen, stifter og CEO i mxney.io
- Digital infrastruktur er erhvervslivets rammevilkår #1 - Poul Noer, fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv
- Retail Media er blevet Amazon og Walmarts store pengemaskine - nu følger nordiske detailkæder trop - Jakob Bak, Senior Vice President og co-founder i Adform
- Alt for mange brands glemmer mobilen - Jesper Boye, administrerende direktør i Solteq
- Digitale løsninger i retail skaber øget behov for indendørsdækning - Jesper Kramer, Head of Commercial, Cellnex Danmark
- Skru op for julemusikken trods udsigt til faldende forbrug - Thomas Wahl, administrerende direktør i brancheforeningen Dansk Markedsføring
- Irma var - og bliver forhåbentlig igen - al dansk mads målestok - Steffen Andersen, formand Verdens Bedste Fødevarer
- Flotte ord og intentioner er ikke nok, når vi snakker genanvendt elektronik - Tina Høgsted Svanberg, direktør Greenmind
- Selvstændige detaillister kan forhindre butiksdød i byen - Bruno Christensen, detailhandelsanalytiker
- Tilbudsaviserne har stadigvæk deres eksistensberettigelse - Jannick Nytoft, direktør De Samvirkende Købmænd
- Et AI-boost til omnichannel - Klaus Valeur Leffers, direktør Valeur Group A/S
- Gamification og nye AI-muligheder i detailhandlen - James Hughes, Retail CTO i Verizon Business
Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.